Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bebalanced.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
A vita pózai – családi szerepek a kommunikációban

A vita pózai – családi szerepek a kommunikációban

Virginia Satir a családterápiás munkásságának keretein belül sokat vizsgálta a családokon belüli kommunikációt. Vajon milyen kommunikációs stílusok jelenhetnek meg? Borbély Lilla pszichológusunk írása.

Virginia Satir kutatásai, tapasztalata alapján a diszfunkcionális családokban a működési probléma a kommunikációban is leképeződik, egymás felé irányuló közlésük sokszor torzult, pontatlan, homályos és kerülőutas. A családokban tapasztalható közlési stílusokat, melyek stressz hatására különösen fölerősödve mutatkoznak meg, különböző „pózoknak” kategorizálta, csoportokba sorolta. Miért bújunk álarc mögé? Mit rejtünk ezek mögé a pózok mögé? 

 

AZ ENGESZTELŐ, A VÁDASKODOÓ, AZ OKOSKODÓ ÉS A ZAVARODOTT

Satir szerint a személy stresszhelyzetbeli kommunikációját ötféleképpen lehet jellemezni, melyet a szóbeli közlés mellett éppúgy kifejez a testtartás és a testbeszéd is.

 

Az ENGESZTELŐ stílusú személy óvatos, félrehúzódó, gyakran kér elnézést és igyekszik másoknak örömet okozni, megjelenhet nála az önostorozás. „Bármit szeretnél, az lesz.” vagy „Én csak azért vagyok, hogy te boldog légy.” lehetne a jelmondatuk. A belső érzéseik között találhatjuk az értéktelenség, a „nélküled semmi vagyok” érzését.

 

A VÁDASKODÓKNAK nagyon fontos a hatalom. Lehengerlőek, könnyen találnak másokban hibát, melyet önigazolásra használnak fel. Gyakran hangosak és dühösek, zsarnokiak. Tipikus kifejeződése lehet: „Te semmit nem csinálsz jól. Mi a baj veled?” Belső érzésük, mely viselkedésük mögött meghúzódik, ugyanakkor a magány és a sikertelenség érzése.

 

 

Az OKOSKODÓKNAK a legfontosabb, hogy szellemi fölényben érezzék magukat. Érzelmileg eltávolodnak a konfliktushelyzettől, merev álláspontot vesznek fel. Elkülönülnek, sokszor egészen robotszerűek és intellektuálisan hűvösek, nyugodtak. „Ha az ember gondosan figyel, észreveheti, mi is itt a probléma.” – mondhatnák. A viselkedésük mögött álló belső érzés a sebezhetőség, melyet így próbálnak elkerülni.

 

A ZAVARODOTT stílusú személyek pedig általában nehezen viszonyulnak bármihez ami működik, mert attól félnek, hogy állásfoglalásukkal másokat megbánthatnak. Szavaik gyakran nem illenek a helyzethez. Például vita közben megkérdezhetik: „Hová megyünk idén nyaralni?”. A stílus mögött pedig az áll, hogy azt érzik, nem törődnek velük, nincs számukra hely.

 

 

A HITELES KOMMUNIKÁTOR

Satir a hiteles kommunikátor stílusát tartja a legcélravezetőbbnek.

 

Aki hitelesen kommunikál, az valóságosan, pontosan fejezi ki magát, vállalja a felelősséget a nyíltan kimondott szavaiért, nem küld összezavaró üzeneteket a családtagjainak (pl.: a szavai és a testbeszéde üzenetei ellentétben állnak egymással).

 

A fentebb kibontott kommunikációs stílusok lényegében olyan pózok, melyeket azért veszünk fel, hogy valódi érzéseinket elrejtsük. Az igazi érzéseink kifejezését akadályozzák, és hátterükben jellemzően az önbecsülés hiányosságai állnak.

Az engesztelők félnek megkockáztatni a helytelenítést, a vádaskodók támadással takarják el értéktelenség- és szeretetlenség-érzésüket, az okoskodók az intellektualitás védfala nélkül sebezhetőnek éreznék magukat és így kerülnek biztonságos távolba érzéseiktől, a zavarodottak pedig a környezetük jóváhagyását szomjazzák.

Ugyanakkor a nyíltság vállalásával, az érzések a szavak és a testbeszéd összhangba hozásával elérhető hitelesség a kulcs, amely a harmonikusabb családi élethez elvezethet.


 

Szerző: Borbély Lilla

A BeBalanced Gyermekpszichológiai Pont pszichológusa