Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bebalanced.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
Gyermekünk technikai kultúrájának fejlesztése: kütyük előtt töltött minőségi idő 3-6 éveseknek

Gyermekünk technikai kultúrájának fejlesztése: kütyük előtt töltött minőségi idő 3-6 éveseknek

Szülőként hogyan érdemes hozzáállni 3-6 éves gyermekünk okostelefon / tablet / TV / számítógép / laptop előtt töltött idejéhez és természetes kíváncsiságához? Milyen szabályokat érdemes hoznunk? Olé Adrienn pszichológusunk írása.

Az Amerikai Pszichológiai Társaság az eddig készült kutatások alapján óvodáskorú gyermekeknek maximum 1 óra minőségi programmal eltöltött időt javasol a képernyő előtt. A legfontosabb azonban nem a konkrét időmennyiség, hanem a program tartalma és a helyzet, amiben a kicsi eltölti ezt az időt.

A biztonságos technikai kultúra elsajátítását szülőként családi elvekkel és előre közösen meghatározott szabályokkal tudjuk támogatni.

 

Ami biztosan segíthet:

 

1. Nem reagáljuk túl a dolgokat – vagyis a túlszabályozás és a veszélyek túlhangsúlyozása helyett az egészséges szokások kialakítását tanítjuk meg (sok más tevékenységhez hasonlóan, pl. az édességek fogyasztása).

 

2. Már korán elkezdjük gyermekeinket tanítani az eszközökkel kapcsolatban: ezek az eszközök alapvetően nem játékok, a felnőttek munkáját, kapcsolattartását segítik elsősorban. Fontos, hogy nyitott, elfogadó hangnemben beszéljünk róla és kíváncsian hallgassuk meg a gyerekek kérdéseit.

 

3. A szabályozásnál használjuk a józan eszünket – nagyon fontosak a határok, de a technológia használata gyermekeknek önmagában nem veszélyes dolog. A nagyszülőkkel való videó beszélgetés különbözik a videójátéktól. Ha a repülőn ülve extra játékidőt biztosítunk az ovisunknak, még nem dől össze a világ.

 

4. Védjük az alvásidőt – lefekvés előtt minimum 30 perccel tegye le a készüléket a kicsi és lehetőség szerint a hálószobájában ne is legyen alkalma használni.

 

5. Ebben a korban a szülő felelőssége eldönteni, mit nézhet a gyermek.

 

6. Folyamatosan képezzük magunkat a témában. 

 

A jó minőségű programokkal eltöltött képernyő előtti idő segítheti ovis gyermekünket a tanulásban, illetve viselkedését is fejleszteni tudja. 

 

Mi alapján válasszunk applikációt és játékot gyermekünknek?

A minőségi alkalmazások kreativitásra bírnak (pl. rajzolás), elősegítik a problémamegoldást (pl. esős időben milyen ruhákat válasszunk), fejlesztik a kommunikációs készségeket (pl. hogyan rendelhetünk egy kávézóban), társas készségeket fejleszt (pl. megosztott játékok), érdeklődési kört bővítenek (pl. állatok felfedezése a farmon). 

 

Mi alapján válasszunk videót és filmet/mesét gyermekünknek?

Amelyek pozitív üzeneteket közvetítenek a családról, kapcsolatokról és az életről; olyan szituációkat tartalmaznak, amiket a mindennapi életben is szívesen játszanak el a gyerekek (pl. kórház, állatkert); új, személyes játékok játszására inspirálja a kicsiket; jó történeteik vannak, melyekben a szereplők kedvességgel és tisztelettel bánnak egymással; a tartalmát a gyermek életkorából adódóan könnyen felfogja.

 


Szerző: Olé Adrienn

A BeBalanced Gyermekpszichológiai Pont pszichológusa