Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bebalanced.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
Hogyan segíthetem szülőként ADHD-s gyermekem fejlődését? I.

Hogyan segíthetem szülőként ADHD-s gyermekem fejlődését? I.

A figyelemhiányos hiperaktivitás (ADHD) fogalma mára már közismertté vált. Óvoda- és iskolapszichológusi munkámban sokszor keresett fel szülő a kérdéssel: Hogyan segíthetem szülőként otthon a gyermekem fejlődését? Borbély Lilla pszichológusunk írása.

A hiperaktivitással, impulzivitással és figyelemhiánnyal is jellemezhető tünetegyüttest az idegrendszer atipikus fejlődése okozza, mely terápiás segítséggel fejleszthető, az esetek harmadában pedig a gyermekek felnőtt korukra „ki is növik”. Ugyanakkor otthon, valamint az óvodai és iskolai életben sok nehézséget okozhat, legyen szó a családi kapcsolatokról, a beilleszkedésről vagy a tanulásról. 

 

MILYEN TERÁPIÁKKAL SEGÍTIK AZ ADHD-S GYERMEKET?

Minden ADHD-s gyermek más: a hiperaktivitás, az impulzivitás és a figyelemhiány nagyon különbözőképpen jellemezheti őket, illetve lehetnek egyéni különcségeik is. Esetenként érzékszerveik kevéssé (pl.: nem éreznek fájdalmat), vagy túlságosan is (pl.: kellemetlennek élik meg az érintést) működnek.

 

Ahogy ők is rendkívül sokfélék lehetnek, így a számukra szóló segítségnek is személyre szabottnak kell lennie a lehető legnagyobb hatásfok érdekében.

 

Nem minden gyermeknél működik minden terápiás megközelítés, így jellemzően ezek egyéni kombinációja vezet eredményre.

A gyermekeket legfőképpen kognitív viselkedésterápiában, gyógyszeres kezelésben részesítik, illetve szülői továbbképzésekkel segítenek. A viselkedésterápia segíthet a gördülékenyebb hétköznapi boldogulásban, beszéljünk akár kapcsolatteremtésről, beilleszkedésről, a hétköznapok megszervezéséről, vagy jobb viselkedésmódokról.

A gyógyszeres kezelés az agy anyagcseréjének zavarait segít kiegyensúlyozni. A szülői továbbképzések segíthetnek kiegyensúlyozottabbá tenni az otthoni életet, támogatják a szülőt a hatékonyabb nevelési módszerek kialakításában. Ezeken kívül például a szenzoros integrációs terápiát, az étrendterápiát, valamint a neurofeedback-tréninget is alkalmazzák.

 

 

HOGYAN SEGÍTHETI A SZÜLŐ A GYERMEK JOBB ALKALMAZKODÁSÁT, FEJLŐDÉSÉT?

1.Érzékszervek

Szakadatlanul elárasztanak minket az optikai és akusztikai ingerek, ugyanakkor a másik három testtel kapcsolatos alapérzékünk a kelleténél kevesebb szerephez jut, pedig ingerlésük pozitívan befolyásolja az idegrendszer fejlődését. A bőrérzékelést (tapintást), az egyensúlyérzéket és a testünk helyzetérzékelését pedig könnyedén fejleszthetjük otthon is. A gyermekek sosem unják meg a gurulást, csúszkálást, egyensúlyozást, szökdécselést, hintázást, ezeket bátran, kreatívan a mindennapjaik részévé tehetjük. 

Egy kis plusz simogatás senkinek sem árt meg, különösen igaz lehet ez gyermekünkre. Főleg, ha a bőrérzékelés túl erősen működik. Érdemes minél több tapintásbeli élményhez juttatni, kombinálni a gyengébb és erősebb ingereket, kísérletezgetni velük.

 

A pancsolás, pacsmagolás szintén jó módszer: játék a homokkal, vízzel, ujjfestékkel, arcfestékkel. Érdemes lehet agyagozni, sólisztgyurmázni, vagy akár tésztát gyúrni is.

 

Elkezdhetnek együtt úszni járni, különösen jó, ha különféle uszodákba, tavakhoz látogatnak, hiszen teljesen más élményt ad. Óvatosan, fokozatosan a fröcskölés és a csúszda mind fejleszti az érzékelést. A dzsúdó, a karate, a tajcsi szintén lehetőség lehet, ha a gyermek kedvet érez hozzá. Különösen alkalmasak az izomtónus szabályozására és fejlesztésére. Az egyensúlyozás pedig könnyen fejleszthető rollerezéssel, görkorcsolyázással, hinázással. Ha nincs kert, akár az ajtóra is felszerelhetjük a hintát.

 

 

2. Mozgás

Napjainkban könnyedén működtetünk egy számítógépet, de gyermekeink számára a mozgás sokszor gondot okoz. Nagyon fontos fejlesztenünk, hiszen a mozgás az egészséges fejlődés és az idegrendszeri érés kulcsa.

Érdemes minden számítógépnél, tévénél, konzolnál eltöltött félórát legalább ugyanennyi mozgással kiegyensúlyozni, lehetőleg a szabadban. A különböző játszóterek, parkok, erdők szinte hívják is a gyermeket, hogy mozogjon. Utánajárhatunk a környék sportolási lehetőségeinek, biztosan akad olyan, amit a gyermekünk is szívesen kipróbálna.

 

Az ADHD-s gyermekeknek sokszor több időbe kerül, hogy megszokják az új tevékenységet, vagy beilleszkedjenek egy új csoportba, így érdemes kitartanunk.

 

Legkevesebb probléma az olyan egyértelmű szabályokkal rendelkező, kétszemélyes sportoknak van, mint az asztalitenisz, a tenisz, a vívás és a taekwondo.

Hétvégén vegyünk részt akár családosan, nagy mozgással járó kalandokban! A sátorozás, kirándulás, kerékpár- vagy evezőtúra mind jó lehetőség lehet. Az egyik legjobb módszer a frusztráció ellen és a túlcsorduló energia levezetésére a trambulin. Ráadásul az egyensúlyérzékelést is fejlesztik a használata közben.

 

Fontos látnunk, hogy az érzékelés és a mozgás fejlesztésével nem csupán ezeket a területeket erősítjük: közben visszahatunk az idegrendszer fejlődésére, érésére, ezáltal a gyermek viselkedése, teljesítménye és szociális kapcsolatai is javulnak. Cikkem következő részében a mindennapi élet gördülékenyebbé tételéhez, illetve a biztonságos keretek felállításához szeretnék szempontokat adni.


 

Szerző: Borbély Lilla

A BeBalanced Gyermekpszichológiai Pont pszichológusa