A nőiség ősi képeit kutatta Jean Shinoda Bolen analitikus pszichiáter, akinek gondolataival megismerkedve nemcsak közelebb kerülhetünk a bennünk élő nő(k)höz, de általuk ki is szélesíthetjük nőiségünk spektrumát.
Elveszett kapcsolat
Szűkebb és tágabb környezetünk szerepelvárásaival már nagyon korán találkozunk. A külső hatások mélyen alakítanak bennünket, azonban miattuk gyakran nem sikerül belső energiánkat kifejezésre juttatnunk.
Az elvárásoktól függetlenül is gyakran kerülhetünk olyan belső konfliktusba, melynek feloldásához elengedhetetlenül szükséges a tudatos önismereti munka. Ugyanakkor a szerepeinkkel kapcsolatos nyomások és a belső vágyak széttartása szintén eredményez olyan belső ellentmondásokat, melyeket így kell feloldanunk.
Bolen szerint saját, kibontakozó élettörténetében minden nő főszerepet játszik és mindegyikük életében fellelhetőek a mitikus vonások, így kézzelfogható rálátást nyerhetünk az istennők archetípusain keresztül belső világunkra.
Végső soron azért fordulunk szakemberhez lelki problémáinkkal, hogy felfedezzük, hogyan lehetnénk életünk jobb hősnői, főszereplői.
Nő és nő között óriási különbségek vannak, amelyek a belső viselkedési mintáinkon alapulnak. Ami az egyik számára létfontosságú, a másik számára teljesen érdektelen lehet attól függően, melyik istennő munkál vagy vonul háttérbe benne. Minél differenciáltabb, bonyolultabb egy nő pszichéje, annál valószínűbb, hogy több istennő is lakja őt, hatásukat egyszerre fejtik ki.
A bennünk élő istennőket megismerve könnyebben megérthetjük a viszonyunkat önmagunkhoz, a kapcsolatainkhoz, a férfiakhoz, más nőkhöz, a gyermekünkhöz vagy akár a munkánkhoz. Magyarázattal szolgálhatnak arra, miért motivál (sőt kényszerít!) vagy frusztrál minket valami, ami másokat teljesen hidegen hagy.
Ismerkedjünk meg velük! Olvasás közben érdemes megfigyelned magadat: melyiküket érzed magadhoz közel vagy éppen távol? Melyikük hív, és ki az, aki inkább taszít? Akár sorrendezheted is az istennőket aszerint, mennyire tudsz azonosulni az általuk közvetített értékekkel.
Nőiségünk 7 arca:
- Perszephoné, a naiva: engedékeny és tartózkodó, a dolgok általában megtörténnek vele. Értékeinek nincs tudatában. Vár valakire vagy valamire, habozik, nem igazán tudja kicsoda és mivé legyen. Igyekszik „jó kislány” lenni, kerüli a kockázatot. Anyjával való, esetenként túl közeli kapcsolatának mottója: „anya jobban tudja”. Fogékony, befogadóképes és hajlékony. Aktivitása lehetőséget kínál a valós és a mélyebb lelki rétegek ötvözésére a személyiségében. A kikelet, aki előtt a fejlődés útja áll.
- Héra, a feleség: intenzíven elmerül a párkapcsolat boldogságában és fájdalmában is. Vágyik a házasságra, a komoly párkapcsolatra. Hűséges, állhatatos, a nehézségek ellenére is kitart. Elkötelezettsége feltétel nélküli. Elsődleges fontosságú a számára társnak lenni, szertartásos, hangsúlyt helyez a gesztusokra és a rítusokra.
- Déméter, az anya: a termékenység istennője, legfontosabb kapcsolata a gyermeke. Vágyik az anyaságra és ebben elégedettséget él meg. Gondoskodó, nagyvonalú és bőkezű, gyakran választ segítő foglalkozást. Törődése gyakran jelenik meg az ételen keresztül. Állhatatos, kitartó és türelmes, makacsul képviseli a gyermeke(k) érdekeit.
- Artemisz, az amazon: a független női lélek megtestesítője, saját céljait követő nő. A „megállok a magam lábán is” biztonsága, és a „tudok magamra vigyázni” öntudatossága jellemzi. Céltudatosság, kitartás és társaival szolidaritás írja le akár az akadályokkal tarkított úton is, mely lehetővé teszi számára a legmerészebb teljesítmények elérését is. A célra tartó íjász.
- Aphrodité, az érzéki szerető: reagál és rezonál, a történések nagy erővel, már-már drámaian hatnak rá. Ihletet és energiát nyer a „közönsége” rá irányuló figyelméből, odaadóan közeledik. Ami éppen érdekli, annak – ha átmenetileg is, de – teljesen odaadja magát. Minden alkotómunkában jelen van. Múzsa, álmok hordozója, aki inspirál és kibontakoztat.
- Pallasz Athéné, az értelmiségi: a bölcsesség istennője, aki haditerveiről és gyakorlatias megoldásairól híres, és az eszére hallgat. Abban leli kedvét, ha zajlik körülötte az élet. Fölismeri a csapdákat, célratörő, és nem befolyásolják szentimentális megfontolások. Az arany középút és a mértékletesség jegyében irányítja az eseményeket felmérve azok következményeit, és fordít a dolgok menetén, ha az akció meddőnek látszik.
- Hesztia, a spirituális nő: az „egész”-ség belső élményét nyújtja. Befelé, önmagába néz és a szubjektív élményre fókuszál. Arra koncentrál, ami fontos neki, ami számára jelentést hordoz, ami hozzá szól. Rendkívül intuitív személyiség. Kapcsolódik belső értékrendjével, önmagán átszűrve jut el a helyzetek lényegéhez. Olyan, mint egy „bölcs matróna”, aki már jót-rosszat átélt anélkül, hogy jellemét az események megváltoztatták volna.
Az istennők közötti konfliktusok, versengés és szövetkezés éppúgy megjelenhetnek a női pszichében, mint a mítoszokban. Melyik istennőre figyelünk? Melyiket mellőzzük éppen? Van-e egyáltalán választásunk?
Istennők a belső egyensúly szolgálatában
Lehet, hogy most azt érezzük, birtokában vagyunk azoknak a viselkedéseknek és energiáknak, melyek szükségesek életünkhöz, mégis érdemes megismernünk a bennünk szunnyadó női energiák különböző formáit, lehetőségeit. Elképzelhető, hogy bölcs értelmiségi-Athéné nőként remekül elboldogulunk a karrierünk ösvényein, sikerre visszük terveinket.
Gyakori jelenség ugyanakkor, hogy az egyik istennő túlságosan átveszi az uralmat, és az egy másik számunkra fontos energia rovására megy, például Aphrodité szinte nem is kap szerepet, amely a romantikus kapcsolatok elmaradását hozhatja magával.
Szintén gyakori, hogy archetípusaink konfrontálódnak egymással, például egyszerre jelenik meg bennünk Déméter (anyaság) és Artemisz (szabadság) törekvése. Ekkor az egyik őstípus elnyomása helyett érdemes a „kibékítésükre”, összeegyeztetésükre törekedni, hogy elkerüljük az elfojtás okozta frusztrációt és nehéz érzéseket.
Érdemes megválaszolni: hogyan tudok a külső nyomásoktól függetlenül olyan fontossági sorrendet felállítani, amely mindkét energiának kielégülést okoz?
Ahogyan életünk változik, vele változhatnak azok a területek is, amelyek fontosak a számunkra. Bolen így ír: „Ha már fogalmunk van az őstípusokról, és tudjuk, hogy milyen viselkedésmintákat képviselnek, sokkal könnyebb felismerni, hogy éppen ki »működik« olyan hevesen, vagy ki az, akit alkalmasint »hívogatni« kellene.”
Szerző: Borbély Lilla
A Bebalanced Pszichológiai Pont pszichológusa
Felhasznált irodalom:
Bolen, J. S., & Steinem, G. (1984). Goddesses in everywoman: A new psychology of women (p. 334). New York: Harper & Row.
https://mindsetpszichologia.hu/a-no-7-arca-benned-melyik-noi-energia-dominal