Hogyan legyek egyszerre nem is túl szigorú, de nem is túl megengedő szülő? Hogy tudnám gyermekemet úgy a szabályok betartására nevelni, hogy az ne menjen át egy folyamatos nyaggatásba, és az örökös konfliktus ne nyomja rá a bélyegét a kapcsolatunkra?
Gyermekeink számos viselkedési problémáját játékos tevékenységek segítségével is meg lehet oldani, melyek csökkentik a stresszt, erősítik a szülő-gyerek kapcsolatot és miközben segítik a nevelési nehézségek megoldását, nevetést és örömet is csempésznek a hétköznapokba.
Amikor gyermekünkkel játszunk, azzal kielégítjük kapcsolódás iránti igényét, kifejezzük iránta szeretetünket, feltöltjük kiürülőben lévő szeretettankját.
A szülő és a gyermek közötti kötődés létfontosságú a gyerek érzelmi egészsége szempontjából. A legkorábbi társas interakcióknak is kulcsszerepük van számos nélkülözhetetlen képesség, erősség formálásában.
A legkisebbekkel is játszható „Kukucs” vagy „Itt szalad a nyulacska” típusú játékok, vagy amikor utánozzuk a gyermek által kiadott hangokat, trombitálunk csupasz hasán, a lábujjaival játszunk, zenére ringatjuk, térdünkön lovagoltatjuk, ezek mind-mind olyan tevékenységek, amelyek fejlesztik a gyermek magabiztosságát, bizalmát, biztonságérzetét, a kölcsönösségről alkotott fogalmát, humorérzékét és örömre való képességét.
A szakirodalom a kapcsolódó játékok kilenc formáját különbözteti meg. Az egyik játéktípushoz, a nem irányított gyermekközpontú játékokhoz csupán néhány kreativitásra ösztönző eszközre van szükség! Érdemes hagyni, hogy a gyermek maga válassza ki a kellékeket az alkotásra, és teljesen szabadon vezesse a játék alakulását!
A konkrét eszközök vagy témák köré épülő jelképes játékok esetében már más a helyzet, ott a felnőtt sokkal inkább irányító szerepet tölt be azáltal, hogy ő kínálhatja fel a kellékeket, vagy témákat a játékhoz. Utóbbi játékmód különösen alkalmas traumák feldolgozásához, és nagyban segítheti egyes nevelési problémák megoldását, mankót nyújthat például a szobatisztaságra nevelésben, enyhítheti a testvérféltékenységből fakadó feszültségeket, és könnyíthet az együttműködési nehézségeken.
Ha érdekel:
- Hogyan segíthetnek a nem irányított gyermekközpontú játékok?
- Milyen szerephez jut a kreativitás a gyermeknevelésben?
- Hogyan lehet része egy konkrét téma köré épülő játék a gyermeknevelési problémák megoldásának?
Regisztrálj honlapunkra, hogy ingyenesen hozzáférhess szakmai anyagainkhoz, teljes terjedelmükben!
ALÁBB OLVASHATOD A CIKK FOLYTATÁSÁT
Egy nevelési probléma esetén érdemes lehet időnként a viselkedés mögé tekinteni és megvizsgálni a háttérben húzódó okokat. Sokszor egy fokozottan stresszes élethelyzet áll a gyermek viselkedésének megváltozása, problémássá válása mögött (pl. iskolai események, kistestvér érkezése, szülők válása). Ha ki tudják adni magukból a helyzet okozta feszültséget, a viselkedés is rendeződni tud.
MIK IS AZOK A KAPCSOLÓDÓ JÁTÉKOK?
A kötődéserősítő vagy kapcsolódó játékok tudományos alapjául a kötődéselmélet, az idegtudományok és a különböző terápiás iskolák szolgálnak. A pozitív szociális interakciók serkentik szervezetünkben az oxitocin nevű hormon termelődését, mely csökkenti a stresszt, segíti a növekedést, gyógyulást és az agy fejlődését.
Bizonyos játékok az együttműködés igénylése által stimulálják azokat az agyi területeket, melyek az agresszív viselkedés szabályozásáért felelősek, míg a nevetés a stresszhormonok csökkentése által képes oldani a dühöt és a szorongást.
Ami a kapcsolódó játékokat megkülönbözteti a hagyományos játékoktól vagy sportoktól, az a gyermekközpontúság, a nevetés, az egyszerűség és hogy nem versengő jellegűek, valamint nincsenek szigorúan követendő szabályok se. Nem igényelnek felkészülést, bárhol, bármikor játszhatóak. Talán már régóta alkalmazzuk is ezeket a játékokat szülőként, csupán eddig nem tudatosult bennünk hasznosságuk és jelentőségük.
Amikor gyermekünkkel játszunk, azzal kielégítjük kapcsolódás iránti igényét, kifejezzük iránta szeretetünket, feltöltjük kiürülőben lévő szeretettankját. A szülő és a gyermek közötti kötődés létfontosságú a gyerek érzelmi egészsége szempontjából. A legkorábbi társas interakcióknak is kulcsszerepük van számos később nélkülözhetetlen képesség, erősség formálásában.
A legkisebbekkel is játszható „Kukuccs” vagy „Itt szalad a nyulacska” típusú játékok vagy éppen, ha játékosan utánozzuk a gyermek által kiadott hangokat, esetleg trombitálunk csupasz hasán, játszunk lábujjaival, zenére ringatjuk, térdünkön lovagoltatjuk, ezek mind olyan tevékenységek melyeket fejlesztik a gyermek magabiztosságát, bizalmát, biztonságérzetét, a kölcsönösségről alkotott fogalmát, humorérzékét és örömre való képességét.
Segítheti a szülő-gyermek közötti kommunikációt és kapcsolódást. Ha pedig később is képesek vagyunk a játékos érintkezésre, az segíthet fenntartani az egészséges kötődést.
A NEM IRÁNYÍTOTT GYERMEKKÖZPONTÚ JÁTÉKOK
A szakirodalom a kapcsolódó játékok 9 formáját különbözteti meg. A nem irányított gyermekközpontú játékokhoz néhány alkotásra, kreativitásra ösztönző eszközre van szükségünk (pl. építőkocka, babák, babaház, ujjbáb, gyurma, figurák, rajz-vagy festőeszközök. Ilyenkor hagyni kell, hogy a gyermek maga válasszon és teljesen szabadon vezesse a játék alakulását.
Ezeknél a játékoknál hamar megjelenik a gyereket aktuálisan foglalkoztató téma. Ha egy kisgyerek például olyan házat épít, amiben nincs WC és a figura emiatt kénytelen bepisilni, akkor gyanakodhatunk, hogy a szobatisztaságra nevelés körül lehetnek elakadások. Jó, ha erre minimum hetente tudunk szánni minden gyerekünkkel külön-külön 1-1 órát.
Ilyenkor szenteljük neki a teljes figyelmet, ne vegyük elő a telefont, ne nézzük közben a tévét, ne olvassunk! Akár egy időzítőt is állíthatunk, előre elmondhatjuk a gyereknek, hogy amíg az óra meg nem szólal, addig mi csak rá figyelünk.
Különösen hasznos az alkalmazása, ha távollét vagy stresszhelyzet után szeretnénk újra kapcsolódni gyermekünkhöz, vagy ha traumatikus élmény feldolgozását segítenénk, esetleg csak kapcsolatunkat erősítenénk. Ez a típusú játék erősíti gyermekünk biztonságérzetét, bizalmát felénk.
A KONKRÉT KELLÉKEK VAGY TÉMÁK KÖRÉ ÉPÜLŐ JELKÉPES JÁTÉKOK
A konkrét kellékek vagy témák köré épülő jelképes játékok során a felnőtt sokkal inkább irányító szerepet tölt be azáltal, hogy ő kínálhatja fel a kellékeket vagy témákat a játékhoz. Különösen alkalmas ez a fajta játékmód traumák feldolgozásához vagy egyes nevelési problémák megoldására (pl. szobatisztaság, testvérféltékenység, hazudozás, együttműködési nehézségek).
Ha például gyermekünket megharapta egy kutya és emiatt félni kezd a kutyáktól, akkor felkínálhatunk neki plüsskutyát játékra vagy akár mi magunk is eljátszhatjuk a kutya szerepét négykézlábra állva. Plüssállatokkal, babákkal eljátszva konkrét konfliktusokat akár változtathatunk is gyermekünk viselkedésén.
Következő cikkeimben a fenti két típus után igyekszem bemutatni részletesen a további hét kapcsolódó játékmódot is példákkal szemléltetve.
Szerző: Böszörményi Luca
Felhasznált irodalom:
Aletha J. Solter: Gyógyító és kapcsolódó játékok – Nevelési problémák megoldása a játék, a nevetés és a kapcsolat erejével.