Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bebalanced.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
Kamasszal a karanténban – Hogyan segíthetünk megőrizni serdülőnk érzelmi jóllétét?

Kamasszal a karanténban – Hogyan segíthetünk megőrizni serdülőnk érzelmi jóllétét?

A világjárvány nem mindennapi feladatok elé állította a szülőket, hogy gyermekeik lelki egyensúlyát, biztonságérzetét megerősítsék. A gyermek kamaszkorba lépése ebben új szempontokat hoz előtérbe, melyre érdemes odafigyelnünk. Borbély Lilla írása.

A TÁVOLSÁG SZÜKSÉGLETE

A serdülőkör során felbomlik a gyermekkor egyensúlya, és hosszú éveken keresztül alakul, készülődik az új egyensúly, amely a felnőtt életét jellemzi. Tehát a gyermek alapvetően is nagy változásokat él át a fejlődése közben. 

 

Az ilyenkor természetes fejlődési kríziseket, tehát az autoritás- és az identitáskrízist felerősítheti a külső stresszor. 

 

Több konfliktus jelentkezhet a családban, hiszen a gyermek éppen leválni igyekszik a szüleiről, miközben a szerepeket próbálgatná és alakítaná identitását, most pedig beszűkülnek erre a lehetőségei és szoros közelségben él a családtagjaival.

 

Ebben az életszakaszban szintén természetes jelenség, hogy a gyermek megkérdőjelezi a szülei értékeit, és a sajátjait kutatja. Az összezártság így felerősítheti a szülővel szembeni kritikus hangokat is.

 

Bár a kamaszok általában már elég önállóak, mégis igényelhetnek ebben a helyzetben több segítséget a változások, a napirend és az iskolai átállás megtervezésére, és szükségük lehet a szülő több figyelmére. Hogyan találhatjuk meg a közeledés és a távolodás megfelelő egyensúlyát?

 

 

Ebben a helyzetben az egyik legfontosabb segítőnk a türelmünk lehet, akár a gyermekkel, akár magunkkal szemben. A változás a család rendszerét, egyensúlyát is megbolygatja: a családtagoknak és nekünk is időre lehet szükségünk, amíg kialakulnak az új szabályok és normák.

A másik szárnysegédünk a visszatükrözés alapú értő figyelem lehet. Ekkor teljes figyelmünket a másiknak szenteljük, kizárjuk a zavaró tényezőket (pl.: a kütyüket). A kamaszt hallgatva megpróbáljuk megérteni az érzelmi állapotát, érzéseit, nonverbális kommunikációját és átfordítani azokat értő visszajelzésekre, érzésekre.

Például mondhatjuk: „Látom, hogy frusztrálttá tesz, hogy most nem mehetsz ki a barátaiddal.” Ezzel ösztönözzük a másikat belső világának kifejezésére. A módszer különösen jól hathat a serdülőkre, akiknek még fejlődik az önreflektív képessége. A módszerrel elősegíthetjük az új irányok, megértettség, bizalom megjelenését a kapcsolatban. Fontos, hogy ne szakítsuk félbe, kerüljük az értékítéleteket és a saját megoldásaink erőltetését, helyette pedig reflektáljunk és kérdezzünk sokat.

 

HOGYAN KOMMUNIKÁLJUNK A SERDÜLŐVEL?

1. Legyünk őszinték, és a beszélgetésben ne legyenek tabuk! Szorongáskeltően hathat, ha a gyermek úgy érzi, nem megoszthatóak a nehéz kérdések, gondolatok.

2. Fontos, hogy megérthesse, ő mit tehet a saját biztonsága megőrzése érdekében. 

3. Teremtsünk lehetőséget, hogy ha igénye van, tudjon velünk beszélgetni! Legyünk jelen és legyünk válaszkészek, ha kapcsolódást keres a gyermek!

4. Tartsuk tiszteletben az igényét a privát szférára! Ez kamaszkorban felerősödhet, hiszen az identitásfejlődésük természetes része.

 

 

5. A kamasz már aktív médiafogyasztó. Érdemes vele arról is beszélgetni, mit olvas vagy lát az interneten, és segíteni neki megszűrni az álhíreket és strukturálni az információkat, melyek eljutnak hozzá.

6. Engedjük meg a számukra a félelmet is! Ha elbagatellizáljuk a helyzetet, akkor a kamasz nem tudja a súlyánál kezelni azt, és nem is érzi magát bátorítva, hogy beszéljen a szorongásairól. Helyette legyünk mellette abban, hogyan kezelheti a nehéz érzéseket és mit tehet a saját biztonságáért.

7. Ügyeljünk arra is, hogy az élvezetes tevékenységekre is jusson elég ideje a gyermeknek! Esetében is nagyon fontos, hogy kapcsolatot tarthasson a barátaival.

8. Beszélgessünk vele az erőforrásairól! Milyen hatékony feszültségoldó módszerei annak, hogyan szokott megküzdeni a nehéz helyzetekkel? Kereshetünk közösen szempontokat, melyekre építhet, módszereket, amelyekre támaszkodhat!


 

Szerző: Borbély Lilla

A Bebalanced Pszichológiai Pont pszichológusa

 

Felhasznált irodalom:

https://24.hu/belfold/2020/03/15/koronavirus-gyerek-pszichologia-karanten-jarvany/

https://hvg.hu/itthon/20200324_gyerek_szorongas_lelkisegely_koronavirus_kekvonal