Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bebalanced.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
0
Mindig túl magas a léc – a perfekcionizmus csapdájában

Mindig túl magas a léc – a perfekcionizmus csapdájában

Vannak, akik végig dolgozzák a munkaidejüket, vagy egész nap a gyerekeikkel foglalkoznak, aztán elégedetten hátra dőlnek egy hosszú nap után. Jámbor-Miniska Zsejke írása.

Akadnak azonban olyanok is, akik akkor sem engednek a nyomásból, ha mindent elvégeztek, és a pihenőidőben is a tökéletességet hajszolva stresszelnek. A tökéletességre való törekvés életünk számos területén megjelenhet: a munkában, a gyermeknevelésben, vagy akár külsőségekben is.  Ha van bennünk egy „hajcsár” énrész, az nagyon kimerítővé teheti az életünket, hosszútávon pedig lelki és fizikai problémákat is okozhat.  

 

 

 

 

Az, hogy az életben vannak céljaink és teszünk is értük jó dolog, de csak akkor, ha nem vagyunk magunkhoz túl szigorúak. A tökéletesség elérhetetlen állapot, mégis sokan törekednek rá. A perfekcionisták számára nincs megállás, ezért az életük rendkívül fárasztó, hiszen az önmagukkal és másokkal szembeni teljesíthetetlen elvárásaik miatt folyton elégedetlenek.

 

A perfekcionizmus spektrumjelenség, ami azt jelenti, hogy van olyan szintje, amivel együtt lehet élni, sőt, amely akár előre is viheti az embert, de van egy határ, amit ha átlépünk, azzal ártunk magunknak.

 

Ilyenkor képtelenek vagyunk kezelni a legkisebb kudarcot is, felemészt bennünket a stressz, és még a pihenőidőnkben is azon jár az eszünk, hogy miben nem vagyunk elég jók.

A perfekcionizmus akkor jelent számunkra problémát, ha negatívan hat az életünkre. Például amikor már testi tünetek is jelentkeznek, magas vérnyomás, állandó fejfájás vagy pánikrohamok formájában. Az is lehet, hogy egyáltalán nem érezzük úgy, hogy túl sokat várunk el magunktól, a környezetünk mégis arra figyelmeztet, hogy vissza kellene vennünk a tempóból.

 

 

 

 

A perfekcionizmushoz egyébként sémák is köthetők, mint például a könyörtelen mércék sémája, ugyanakkor a jelenség aktiválhatja az elkerülő sémát is. A jelenség gyakran jelenik meg a csökkentértékűség kompenzációjaként, sokszor azért akarunk minél jobbak lenni, hogy befogadjanak, szeressenek minket.

 

Szakértők ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy minden perfekcionista története egyedi, ezért ha valaki nyugodtabb mederbe akarja terelni az életét, érdemes megvizsgálnia perfekcionizmusa összetevőit.

 

A perfekcionizmuson a tevékenységek arányainak újraírásával lehet változtatni. Itt nem arról van szó, hogy minden elvárást el kell felejteni, de érdemes határokat szabni, hogy más fontos dolgok is beleférjenek az életünkbe!

 

 

 

 

Szakemberhez abban az esetben érdemes fordulni, ha úgy érezzük, hogy törekvéseink rossz hatással vannak ránk, például nem jut elég idő a szeretteinkre, esetleg testi tünetekkel küzdünk.

 

A konzultációk során a pszichológus feltérképezi a jelenség hátterét, átdolgozza a klienssel, hogy miben segíti őt a perfekcionizmusa, és szerinte mekkora árat kell fizetnie érte. Ezt követően közösen mérleget vonnak, amelyből kiderül, hol érdemes ezt az árat megfizetni és hol nem.

 

Ha szeretnél többet megtudni a perfekcionizmus csapdájáról, akkor ide kattintva meghallgathatod legfrissebb podcastunkat a témában!


Szerző: Jámbor-Miniska Zsejke