Zakor Sándor több cég tulajdonosa, a két legismertebb az MTK Budapest Labdarúgó Zrt. és a Prohuman Kft, amely az emberi erőforrások területén végez fontos munkát. Az üzletember szerint a munkatársak mentális jóllétére ma már minden felelős cégvezető odafigyel, vállalkozásaiban a járvány alatt is komoly erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy mindenki a lehető legkiegyensúlyozottabban végezhesse a munkáját.
Fontos, hogy a dolgozók jól érezzék magukat a munkahelyükön?
Korábban a cégek jelentős része semmilyen energiát nem fektetett a munkahelyi közösség mentális jóllétébe. Az utóbbi időben más lett a helyzet, nem könnyű jó munkaerőt találni, és a vezetésnek arra is törekednie kell, hogy a munkatársakat megtartsa. Ennek alapja egy olyan légkör megteremtése, ami motiválja a dolgozókat és kihozza belőlük a maximumot. A közösségek ugyanakkor nem homogének, ezért az igények is különböznek.
Hogyan mérik fel az igényeket?
Az egyik cégnél például ötletbörzét csináltunk, ahová sok javaslat érkezett. Úgy gondolom, ha egy munkavállaló látja, hogy törődnek vele, kíváncsiak a véleményére, meghallgatják és az ötleteinek egy jelentős része megvalósul, akkor munkavégzés közben is jól érzi magát.
Milyen eszközök vannak egy cégvezető kezében, amelyek segíthetik a jó légkör megteremtését?
Ez nagyban függ attól, hogy mekkora a cég. Általában az operatív vezetést végző ügyvezetők szedik össze a javaslatokat. Emellett az is fontos, hogy az ember időnként leüljön beszélgetni azokkal a kollégákkal, akik már régóta a cégnél dolgoznak, mert ők is adhatnak egy képet a vállalat morális-mentális állapotáról.
Sokszor egészen apró dolgok is segítenek pozitív változásokat hozni.
Az egyik legfontosabb dolog, hogy a kollégák számára olyan közösségi tereket hozzunk létre, ahol a munkából kiszakadva is tudnak beszélgetni. Az irodaházunkban van két nagy terasz, illetve csináltunk egy közös ebédlőt, amit megtervezhettek, berendezhettek és van még egy „babzsákos” szoba is, ahová el lehet vonulni elmélkedni.
Hogyan viselik a kollégák a járványhelyzet megpróbáltatásait?
Sok mindent tanultunk az elmúlt hónapokban. Másképp kezelik a cégek a járvány első és második hullámát. Az elsőben sokan rögtön home office-ba szervezték az összes dolgozójukat, és utána kezdtek el gondolkodni azon, hogyan lehet a megváltozott körülmények között működtetni a rendszert. Azt tapasztaltuk, hogy home office-ban sokszor gyengül a munka minősége. A rendkívüli helyzet megakasztott bizonyos folyamatokat, főleg a kreatív tevékenységeknél és a brainstormingot igénylő területeken jelentkeztek problémák.
A videókonferencia nem tudja helyettesíteni azt, amikor az emberek személyesen kommunikálnak egymással. Egy kis túlzással a második hullámban már mindenki könyörgött, hogy valahogy rendeződjünk vissza.
Sikerült áthidaló megoldást találni?
Amellett, hogy betartjuk az összes covid-szabályt, a munkavállalók elviselik a maszkot, még jobban odafigyelnek a higiéniai előírásokra, az is fontos, hogy a vezetők elindítsanak bizonyos folyamatokat, kommunikáljanak az aktualitásokról. Emellett önszervező tevékenységeket is végeznek a munkatársak, akik a mai napig segítik egymást, például másokat is bevisznek a munkahelyre, hogy ne kelljen használni a tömegközlekedést, amíg tart a járvány. Amikor valaki elkapta a betegséget, mindenkit ingyen teszteltünk.
Kicsit tartottunk attól, hogy a betegállományból visszatérő kollégákat esetleg kiközösítik, mert attól félnek, hogy még mindig fertőznek. Szerencsére nem így történt, mindenkit szeretettel fogadtak. A gyógyult munkatársakat egyébként újra teszteltük ingyen, mielőtt visszatértek a közösségbe és orvosi konzultációt is biztosítottunk. Igyekszünk odafigyelni arra, hogyha valaki bajba kerül, minden segítséget megkapjon tőlünk. Úgy érzem, a munkatársaink jól kezelik a jelenlegi helyzetet és a járvány még jobban összekovácsolta a közösségünket.