Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bebalanced.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
Tud számolni, elbírja az iskolatáskát – Menjen iskolába? Iskolaérettség a pszichológus szemével.

Tud számolni, elbírja az iskolatáskát – Menjen iskolába? Iskolaérettség a pszichológus szemével.

Az iskolaérettség kérdése az elmúlt hónapokban különösen nagy figyelmet kapott a jogszabályváltozásoknak is köszönhetően. Cikkünkben az iskolaérettség pszichológiai kritériumait járjuk körbe. Molnár Zita, pszichológusunk írása.

Az iskolakezdésre való érettséget három fő csoportba oszthatjuk: fizikai-, kognitív- és pszichés alkalmasság. A fizikai érettség és a szükséges kognitív képességek viszonylag jól vizsgálhatóak, ennek kritériumairól sok helyen olvashatunk.

A pszichés, érzelmi alkalmasság talán a legkevésbé mérhető, ám az egyik legfontosabb tényező az iskolakezdés esetében. 

 

1. Feladattudat, feladattartás

Az iskolába kerülésre a gyermekünknek kialakult feladattudattal kell rendelkeznie. Ez jelenti, hogy érti, hogy vannak kötelességei, képes az önálló munkavégzésre. Az órai munkát és a házifeladatot megcsinálja, akkor is ha nincs kedve hozzá. A feladattartás fogalma mutatja meg, hogy kitartóan képes benne maradni egy-egy feladathelyzetben, akkor is ha már elfáradt, figyelme lankad vagy nem kap azonnali pozitív megerősítést. 

 

2. Szociális érettség

Az iskolai élet még az óvodánál is nagyobb mértékben igényli az alkalmazkodóképességet és társas készségeket. A társas normák, szabályok ismerete mellett gyermekünknek rendelkeznie kell azokkal a szociális képességekkel, melyek segítik az osztályközösségbe való beilleszkedését, a konfliktusok megoldását és baráti kapcsolatok kialakítását. 

 

 

3. Érzelemszabályozási képesség

Az érzelemreguláció jelenti, hogy gyermekünk képes az érzelmeiből fakadó viselkedéseinek kontrollálására. Az iskolakezdésre megtanulja, hogy belső állapotait mennyire és milyen módon fejezze ki a külvilág számára. A szociális rugalmasság, alkalmazkodási készség elengedhetetlen része, hogy gyermekünk képes legyen szabályozni az érzelmeit, indulatait. Az iskolai közegben számtalan inger éri, melyre reagálni kénytelen, legyen az egy baráttal való konfliktus vagy egy rosszul sikerült dolgozat. 

 

4. Teljesítmény igénye

Az iskolaérettség egyik jele, hogy gyermekünk szeretne iskolába menni. Megjelenik a tanulásvágy, foglalkoztatja az iskola kérdése, játszik iskolásat, szívesen veszi a rábízott feladatokat. Az alsó tagozat éveinek időszakában fontossá válik a gyermekek számára a teljesítmény, szüleiknek és a számukra fontos referenciaszemélyeknek való megfelelés. Éppen ezért is kiemelt jelentőségű, hogy jó időben kezdje meg a tanulmányait gyermekünk, sikeresnek élhesse meg magát az iskolai helyzetekben. 

 

Az itt kifejtett készségek, képességek a legtöbb esetben a gyermekek természetes fejlődésével, az idegrendszer érési folyamatával párhuzamosan megjelennek, kialakulnak.

Szülőként fontos figyelemmel kísérnünk gyermekünk érzelmi- és szociális készségeinek fejlődését, hiszen a jó intellektuális képességek csak részben jelzik előre a sikeres iskolai beválást.

 


Szerző: Molnár Zita

A BeBalanced Gyermekpszichológiai Pont pszichológusa