Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bebalanced.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom
0
Tudatos szokások

Tudatos szokások

A legegyszerűbb cselekvéseink is valamikor újdonságnak számítottak az életünkben, elsajátításuk komoly koncentrációt igényelt. Gondoljunk csak a járni tanuló gyermekre, az írást gyakorló iskolásra, a parkolni próbáló tanulóvezetőre! Milbik Zsuzsa írása.

Míg kezdetben minden mozdulatot komoly döntés előzött meg, az évek múlásával már nem figyeljük, hogy mit miért csinálunk. Míg jó szokásaink pozitívan hatnak életünkre, a rosszak megkeserítik a hétköznapokat. Rajtunk áll, hogy képesek vagyunk-e kezünkbe venni az irányítást!

 

 

 

Szokásainkat minden esetben egy szokáshurok irányítja, ami három elemből épül fel: jel, rutin és jutalom. Az ismétlődő előfordulásuk összekapcsolja a jelet és a jutalmat, így a jel megjelenése a jutalom utáni vágyakozás által mozgósít bennünket.

 

Ez a jutalom lehet azonnal teljesülő, ami valószínűsíti a vágyakozásunkat, vagy hosszútávon érezhető, ami elveheti a sóvárgásunkat és a kitartásunkat.

 

 

Sokan szeretnénk a rendszeres sportolást beépíteni az életünkbe. Ebben az esetben jelként értelmezhetjük a naptárba betervezett órát, vagy a kikészített futócipőt, a rutin maga a mozgás lesz, a jutalom pedig lehet a sport közben felszabaduló endorfin, a jó közérzet és a fogyás, izmosodás is.

Kezdetben lehet, hogy azt vesszük észre, hogy fel kell adnunk a kényelmünkből: leizzadunk, elfáradunk, elégedetlenkedünk magunkkal. Ugyanakkor nem szabad hagynunk, hogy ez kedvünket szegje! Idővel a testmozgás rutinná alakul, meghozza a kívánt eredményt, és a közérzetünk is jobb lesz tőle!

 

 

 

A rossz szokások leépítésében az a legnehezebb, hogy rövidtávon jutalmazónak érezzük őket, és a lemondás komoly erőfeszítést igényel. A legjobb példa erre a dohányzás. Azonnal az juthat eszünkbe, hogy büdös, egészségkárosító, csúnyítja a bőrt. Mégis rövidtávon számos értelemben jutalmaz: a nikotin másodpercek alatt aktiválja az agy jutalmazó központját.

 

Ilyenkor érdemes a jel észlelése után a hurkot azzal megszakítani, hogy hosszútávra helyezzük a figyelmünket.

 

Az életünk tudatos alakítása nem egyszerű feladat! Előfordulhat, hogy többszöri nekifutást igényel a változtatás, mégis megéri kézbe venni az irányítást!

 

Ha érdekel:

  • Hogyan azonosíthatjuk jó és rossz szokásainkat?
  • Hogyan érdemes kísérletezni a jutalmakkal, hogy valódi változást hozzunk az életünkbe?
  • Hogyan készítsünk tervet, ami segít visszaszerezni a kontrollt?

Regisztrálj honlapunkra, hogy ingyenesen hozzáférhess szakmai anyagainkhoz, teljes terjedelmükben!

 

 

A cikk tovább folytatódik. Iratkozz fel vagy ha már feliratkoztál, jelentkezz be.

Regisztráció


Bejelentkezés



Elfelejtetted jelszavadat?
Új jelszó igénylése