Az iskolakezdés nagy mérföldkő a gyermek életében, legyen az a tankötelezettség megkezdése az 1. osztályban vagy iskolaváltás a későbbiekben. Az örömteli várakozás mellé kapcsolódhatnak szorongások, bizonytalanságok. Az új osztályközösség, a iskolai elvárások, de akár a fizikai környezet ismeretlensége is jelenthet félelmeket. Ezek a szorongást keltő gondolatok, tapasztalatok pszichológiai konzultációk során megfogalmazhatóvá, átbeszélhetővé válhatnak, ezzel könnyítve a változást és az új helyzethez való alkalmazkodást.
A képességfelmérés során a bejelentkezéskor megfogalmazottak alapján feltérképezésre kerülnek többek között a gyermek globális kognitív képességei, emlékezeti és figyelmi kapacitása és vizuomotoros készsége. Az eredményekről visszajelzést és javaslatokat adunk, hogy gyermeke a lehető legtöbbet tudja kihozni önmagából. Érdemes lehet feltérképezni a képességstruktúrát, amennyiben úgy látja, gyermeke valamely területeken a kortársaitól eltérően teljesít.
A tehetség a maga eredetiségével és kortársaktól eltérő léptékével sajátos problémavilágot hozhat magával. A kutatások és gyarkorlati tapasztalatok hangsúlyozzák, hogy a tehetséges fiatalok személyiségének megsegítése több területen (szociális készségek, identitásbeli és önértékelési kérdések, megküzdéssel, motivációval kapcsolatos problémák, érzelmi-hangulati problémák) segíti a tehetség szabad kibontakozását.
Az iskolai és egyéb teljesítményhelyzetek kiválthatnak a gyermekben, fiatalban aggodalmakat, félelmeket, a megmérettetések előtti izgalmat, kudarc esetén csalódottságot. Amennyiben ezek a félelmek hosszútávon, folyamatukban fennállnak, abban az esetben beszélhetünk teljesítményszorongásról, amely amellett, hogy negatívan hat az aktuális teljesítményre, átszövi és megnehezíti a mindennapokat a gyermek/serdülő számára. A szakemberek segíteni tudnak a perfekcionizmus igény, teljesítményhez és kudarchoz kapcsolódó félelmek tisztázásában és átdolgozásában.
A mai világban a gyermekek, fiatalok egyre hamarabb találkoznak az időmenedzsment problémájával. Az iskolai, teljesítményorientált elvárások, a szabadidő eltöltése, a családi- és baráti kapcsolatok megélése mind-mind az időbeosztás kérdésének területei lehetnek. A konzultációk során segíteni tudjuk a serdülőt, fiatalt megtalálni a számára kielégítő egyensúlyt, tempót és rendszert a kiegyensúlyozott mindennapokért.
Az érettségi a vizsgaélményen túl normatív krízisnek is tekinthető, mérföldkő a fiatal életében. Az oktatási rendszer felépítése miatt is nagy jelentősége és súlya van az érettségin nyújtott teljesítménynek, mely magával hozza a szorongást, kudarctól való félelmet. Szamebereink segíteni tudják a fiatalt ebben az időszakban, megfelelő ráhangolódással, szorongásoldó-, tanulási technikákkal és pszichés-érzelmi támogatással könnyebbé válhat az érettségi menete.
Középiskolásként állandó vagy vissza-visszatérő kérdés a pályaválasztás. A fiatalban sok kérdés merülhet fel, a lehetőségek és azok sajátosságai mellet a saját érdeklődésével és alkalmasságával kapcsolatban is. A pályaválasztás sikerességét nagyban meghatározza a megfelelő önismeret, a szakmai beválás mellett a személyes elégedettség miatt is. Érthető módon óriási nyomás is nehezedik a serdülőre a döntéssel kapcsolatban. A konzultációk során beszélgetések és kérdőívek mentén lehetősége van a fiatalnak tisztázni a saját képességeit, igényeit és elvárásait.