Az ADHD, azaz a figyelemhiányos/hiperaktív zavar az egyik leggyakrabban előforduló zavar a gyermekek között. Az agy tervező-szervező funkciói atipikusan fejlődnek, rendszerint gyengébben működnek. Gyermekkorban induló állapot, mely impulzivitással, túlmozgásokkal és koncentrációs nehézséggel jellemezhető. A tünetek megjelenése nagyon egyéni lehet, így a zavarnak különböző alcsoportjai vannak. Ahogy a tünettan is egyedi, a lehetséges terápiás módszerek is személyre szabottan tudnak jól hatni. Hosszútávon tanulási, pszichológiai, érzelmi és beilleszkedési nehézségek kísérhetik, így fontos a korai beavatkozás, a gyermek segítése. Nagy jelentősége van a gyermek életében a nagy váltásoknak, melyek az iskolarendszerben érik, mert az újszerű elvárások felerősíthetik a tüneteket. Óvodáskorban, iskolakezdéskor, felső tagozatba kerüléskor ezért több támogatást igényelhet a gyermek.
Az autizmus spektrumzavar egy olyan, a személyiség egészét átható fejlődési zavar, amely tüneteinek megjelenésétől függően nagyon különböző állapotot eredményezhet. Az autizmussal élő gyermekek a szociális, a kognitív és a kommunikációs készségeikben mutatnak tüneteket. Minden értelmi szint mellett előfordulhat, gyakran kíséri más fejlődési zavar, fogyatékosság. A tünetek jellemzően a kölcsönösséget igénylő kommunikációban (pl.: szemkontaktus, élmények kölcsönös megosztása), a kommunikációban (pl.: a beszéd kialakulása és használata, a társalgás fenntartása, metakommunikáció, játék) és a rugalmas viselkedés-szervezésben (pl.: azonosan vagy azonos jelleggel ismétlődő viselkedés, azonossághoz való ragaszkodás) figyelhetőek meg. Ezek jellemzően 3-5 éves kor között a legkifejezettebbek. Nagy jelentősége van a korai fejlesztésnek abban, hogy a gyermek állapota hogyan alakul a későbbiekben.
A BTM/BTMN rövidítés a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségre utal. A szakértői bizottság szakvéleménye alapján különleges bánásmódot igényel, mert életkorához mérve alulteljesít, társas és kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartási nehézségekkel küzd. Személyiségfejlődése, beilleszkedése nehezített.
Az SNI rövidítés sajátos nevelési igényt jelent, mely tartósan fennálló nehézségekre utal, amelyek az életvezetésben akadályt jelentenek, a későbbi társadalmi szerepvállalást, részvételt korlátozhatják, gátolhatják.
Az értelmi fogyatékosság a központi idegrendszer fejlődését befolyásoló környezeti és/vagy örökletes hatások miatt alakul ki. Az általános értelmi képesség az értelmi fogyatékossággal élő gyermeknél elmarad a népesség átlagától, emiatt önálló életvezetésükben nehézségekkel küzdenek vagy jelentősen akadályozottak. Az alkalmazkodás megnehezül a kommunikáció, önellátás, családi élet, szociális/kapcsolati készségek, önirányítás, iskolai készségek, munka, szórakozás, egészség, biztonság területein. Gyermekkorban a motorikus és a nyelvi képességek elmaradnak az átlagtól, az értelmi, érzelmi és szociális képességek fejlődésének üteme lelassul, az elvonatkoztatási képesség korlátozott.
Fiziológiai fogyatékosság. A sérülések kiterjedtsége és súlyossága is nagy hatással van a mozgásképességre, a különféle betegségek is különböző módon hatnak a mozgásrendszerre, így a kategória nem egységes. A petyhüdt bénulások, ortopédiai elváltozások, agykárosodás utáni rendellenességek, amputáció, végtaghiányos fejlődési rendellenességek ide tartoznak. Életüket megnehezítő akadályoknak csak egy része fizikai jellegű, sokszor a társas környezet reakciói, hozzáállása jelentenek nehézséget. A gyermek személyiségének adottságait a külvilág hatásai segítik kibontakozni, amely nehezített lehet, mert a külső ingerek sokszor csak korlátozottan vagy hiányosan jutnak el hozzá.